Máří Magdaléna – Apoštolka či Ježíšova žena?

14.12.2012 20:36

Lehce našlapovala po vášni:

  • Marie z Magdaly, Máří Magdaléna; Jedna z nejkontroverzních postav biblických dějin
  • Církev ji od počátku označovala za prostitutku, co se dala na pokání
  • Teorie o nejvnímavější následovnici Ježíše Krista (apokryfní texty); Bible je v tomto směru nekompletní a hodně zcenzurovaná
  • (dle mě byly ženy v té době jen na rození a výchovu dětí; spíše se vlastnily, než společně žily; kdyby žena, byla brána jako Kristova učednice, vzhlížely by k ní mnoho žen; jako silná žena se nehodila do krámku církve, která chtěla vše kontrolovat a ovládat a možná proto byla ocejchována názvem „prostitutka“)
  • Zvláštní je i to, že při ukřižování doprovází Ježíše 2 postavy, matka Panna Marie a Marie z Magdaly; žádný z učedníků s ním nešel
  • Když Ježíš vstal z mrtvých, první s kým se setkal byla právě Máří Magdaléna (teorie o Ježíšově ženě)

Apoštolka :

  • Marie Magdaléna byla někdy nazývána „apoštol apoštolů
  • Knihy jako  „Pistis Sofia“; učedníci jsou v nich popisováni tak, že naukám ježíše nerozumí, zatímco marie Magdaléna ano – chápe je a zasvěceně se ptá; proč by ale Ježíš vybral Petra, aby založil církev
  • Filipovo evangelium i další texty ukazují, že Marie Magdaléna nebyla jen duchovně na výši, ale že ji Ježíš miloval jinak než ostatní učedníky – žárlili na ni a Petr ji tak intenzivně nenáviděl, že se jej bála
  • Dle teorií by mohla být i Ježíšovou ženou a dokonce spolu mohli mít děti (církvi tyto teorie vyvolávají zuřivost)

Ježíšova manželka:

  • Ježíš vděčil za své postavení své vyjímečnosti, ale i dynastickému právu – králové z jeho rodu si brali za ženu Marie (rituální jméno)
  • Svatba v raném věku byla nutností v tom čase, tím spíše pro duchovního vládce – ten nemohl zahájit své veřejné působení, dokud nebyl ženatý
  • Ježíš se zviditelnil po svatbě v Káni Galilejské; bible všechny detaily této události skrývá a to i „kdo se tam oženil“; je pravděpodobné, že právě Ježíš s Marií Magdalénou
  • Jeho nepřátelé jej napadali a chtěli prokázat, že je „falešný prorok“; nikdy jej však nekárali, že je svobodný, což z hlediska judaismu by se označovalo falešným prorokem
  • Duchovní králové uzavírali rituální sňatek s bohyní-kněžkou, což nebyla praxe jen omezená na Palestinu; po většinu doby byl celibátní a děti se měli narodit v ustavenou dobu; po naplnění manželské povinnosti manželství zaniklo (patrně muselo)
  • Dle Bible ježíš veřejně působil 3 roky a pak byl ukřižován
  • Dle Pistis Sofie učil své následovníky dalších 11 let po ukřižování, mezi nimiž Máří Magdaléna sehrála klíčovou roli; odebral se do Kašmíru, kde zanechal spoustu památek a dožil se požehnaného věku
  • To by znamenalo, že svazek Máří magdalény a ježíše krista by trval 14 let; pokud se Máří bála Petra a jeho následovníků, uchýlila by se do bezpečí
  • V Provence se traduje, že se tu Máří vylodila se suitou dalších kazatelů, kteří se rozešli a hlásali Ježíšovo poselství; zdejší kataři přitom veřejně prohlašovali, že byla ježíšovou ženou a matkou jeho dětí – možný důvod, proč proti všem obyvatelům Provence a Languedocu byla vedena „genocidní křížová výprava (1209 – 1255), která nemí obdoby
  • V podvědomí lidí dodnes; velkolepé slavnosti spojené s Máří Magdalénou; pohlížejí zde jako na patronku; návěsti označující celou krajinu přírodní rezervace Camarque jako „oblast Máří Magdalény“ (na jih od Montpellier)

Za vše může krev:

  • Dle legend přistála Máří v Saintes Maries de la Mer; slavnost je spojena s velkým rómským shromážděním, které se koná 24. Května; účastníci přicházejí vzdát hold patronce sv. Sáře, služebnici Máří Magdalény
  • Ze všech, kdo se vylodili jsou kromě sv. sáry připomínány jen Marie Jákobova a Marie Salome, které patřily k doprovodu Máří Magdalény – ostatky tří žen mají být uchovány v kostele
  • Marie Jákobova – tady není jasné zda-li nejde o Máří Magdalénu; jméno v té době jako funkční označení, která se měnila v souvislosti se změnou úlohy vykonavatele – její syn se jmenoval Jákob, proto je možné, že by pod tímto označením mohla být v Saintes uložena
  • Shoda žen je naznačena na místní votivní (děkovný, věnovaný) soše, která zobrazuje 2 ženy ve člunu bez vesel a plachet( 1 se modlí a 1 drží svatý grál a volnou rukou žehná); další grál stojí na dně lodi (Máří měla připlout se 2 dětmi a třetí čekala)
  • Grál je většinou označován kalich či nádoba, kam Máří zachycovala krev Ježíše při jeho ukřižování a z níž pil při poslední večeři
  • Ve staré francouzštině slovo „Sang raal“, zkomoleně grál znamená „královská krev“; (tady se už naráží na teorii, že grál má být rodová linie – tedy potomci Ježíše Krista)
  • V Parzifalovi od Wolframa von Eschenbacha se píše, že pro zachování grálu jsou zapotřebí mladé dívky

Pluj planá růže dál a dál:

  • Oslava přistání Marie Jákobovy – 24 a 25. Května; z místního kostela se vynáší votivní socha Marií ve člunu a slavnostně nošena k moři; přehrává se pašije, při níž jezdci na koních vjíždějí do vln, aby přivítali 2 bíle oděné ženy v bárce
  • O přistání lze dočíst v breviáři z místní diecéze v Aix, kde se uvádí: „Brzy došlo k pronásledování (vyznavačů učení) ze strany Židů. Spolu s Martou, Máří Magdalénou, Lazarem, Maximem a mnoha dalšími byly zatčeny i Marie Jákobova a Marie Salome. Byli dáni do lodě bez plachet a vesel, která jsa vedena prozřetelností, našla svou cestu ke břehům Provence.“
  • Vyvstává otázka proč zrovna oni; při takovém pronásledování by byli na zřeteli učedníci – avangelisté; ti se ale pokojně rozešli do jiných zemí, aby hlásali slovo a židé jim v tom nebránili
  • V lodi mělo být i tělo zemřelé sv. Anny, matky panny Marie – vedou se spekulace; není uvedena, zda tam byla i Panna Maria, která dle legend měla odejít do Efezu zemřít či se měla dá t na cestu společně s ježíšem do kašmíru a zemřela cestou; ve člunu měl být i sv. Sidonius
  • Ve skutečnosti všichni, kdo měli být ve člunu měli provádět misii v Jižní Francii či Španělsku, či tu procházeli jako Josef Arimatejský, který měl namířeno do anglického Glastonbury; z toho snad pramení britská tradice grálu
  • Genealogie skotských králů naznačuje, že sebou vzal dceru Máří magdalény, která založila zdejší královskou dynastii

Maria ve skalách:

  • Na počest marie Salome se pořádá slavnost v neděli nejblíže 22. Říjnu; 1. Neděli v prosinci se koná třetí pouť, bez průvodu k moři; na památku 3. Prosince 1448, kdy došlo k prvnímu pozdvihování relikviářů; vše se odehrává v místním kostele Les Saintes Maries de la Mer
  • Dle všeho začala Marie Magdaléna kázat v Dianině chrámu v Nimes; pokračovala po celém Languedocu a Provence; nakonec se měla uchýlit do jeskyně, kde v meditacích prožila zbylých 30 let svého života; zemřela v 72 let
  • Jeskyně se má nacházet nedaleko dnešního Sainte Maximin en Baume; v dávných dobách patřila celá oblast mezi nejposvátnější druidské háje (jeskyně nevybrána náhodně)
  • Výsledkem její misijní činnosti bylo, že do roku 50 měla většina obyvatel přijmout křesťanství
  • Teorie  o spojitosti s obrazem Leonarda DaVinci, Panna Maria ve skalách ( ten existuje ve 2 verzích; obraz je vykládán jako Panna Maria s malým Ježíškem, sv. Janem Křtitelem a s andělem
  • Obraz má ve skutečnosti vyobrazovat Marii Magdalénu s jejími 3 dětmi; anděl je její nejstarší dcera
  • DaVinci byl opakovaně obviňován z kacířství a měl být velmistrem tajné společnosti Priere de Sion, která má dodnes pečovat o zájmy jejích potomků

Přistání na pobřeží bohyní:

  • 22. Července začíná v Sainte Maximin en Baume největší ze slavností Máří Magdalény, k výročí jejího úmrtí; trvá do nejbližší neděle
  • Její ostatky jsou uloženy v kryptě v katedrále (největší v v Provence)
  • Lze tu spatřit její sedící sochu, která má do hlavy vsazenu její lebku
  • Kontinuita těchto slavností byla přerušena během tažení proti katarům, která byla zahájena v den zasvěcený Máří Magdaléně, krátce po francouzské revoluci; pouti na místy s ní spjatá se obnovily
  • V Les Saintes Maries de la Mer roku 1794 zdejší farář ukryl před revolucionáři památky na obě Marie; díky tomu se zachovaly, protože revolucionáři spálily všechno, co mohli
  • K obnovení procesím k moři došlo roku 1862; podoba současné slavnosti vychází z roku 1935 zásluihou markýze Folca de Baroncelli (1869 – 1943)
  • Způsob plavby naznačuje, že ti, co byli ve člunu, se oddali Boží prozřetelnosti a mořské proudy je zanesly na místo, které bychom mohli označit jako „Pobřeží Bohyní“; lze se tu setkat s Dianou, Venuší, Demeter a snad i Eset
  • V bezprostřední blízkosti byl egyptský přístav Re, který později převzali féničané
  • V období po roce 70, byl židovský národ Římany uvržen do diaspory a tato oblast se stala novým domovem největší židovské komunity na východ od Alexandrie

Černá matka boží:

  • Máří Magdaléna je přítomna v mnoha katedrálách v podobě černé matky boží
  • Dle jedné legendy pocházela částečně z etiopie
  • Národní epos Kebra Negest svědčí o nebývalém sepětí s Izraelem; nedávno měly přijat etiopské židy za své občany
  • Dle jednoho z etiopských životopisů Panny Marie se svatá rodina odebrala až do Etiopie na pozvání krále Akárya a strávit tam 3 a půl roku; zde možná mohlo dojít k zasnoubení Ježíše a Marie Magdalény – jejich potomci na francouzském trůnu si měli říkat Merovejci (nejvýzněmnější království Afriky (kromě Egypta), Meroe (říše trvala od 300 př. Kr. – 300 po Kr.)

Z vlastních zápisků; zdroj je časopis Renegerace 10\2004, autor Jaromír Kozák (autor egyptských knih mrtvých, etiopské knihy mrtvých a knih hermetismus a spiritismus)