4 jezdci apokalypsy

08.06.2013 18:32

   Něco na úvod. Takový článek jsem tu už měla, ale po citovém výlevu, kdy jsem zrušila poměrnou část webu, jsem jej smazala také. Ale i po letech český internet nezklamal a stačil zadat na seznamu jen název a můj starý článek si lebedil hned na 1. straně hledání.

   Ale jelikož nechci kopírovat sama sebe, rozhodla jsem se ke znovunapsání tohoto tématu a jelikož prakticky čerpám ze stejných publikací a zdrojů, ochuzeni nebudete. Celá forma apokalypsy je pro mnohé nesrozumitelná, plná „světlých“ výrazů, takže se budu snažit to objasnit všem.

   Dále jsem přemýšlela, jakou formou to mám podat, jestli hezky po staru psát větu od věty, anebo v bodech, respektive v odrážkách, jak jsem si zvykla „ponovu.“ Ale jelikož mi psal jeden, že v odrážkách je to lepší a lépe se to čte, budu se držet svého tempa…

Apokalypsa a něco o ní:

  • Pod tímto tématem se neskrývají jen oni Jezdci, ale celá série událostí, která vyústí takovou „světlou bombou“ pro všechny
  • Apokalypsa je osvětlena v Bibli v poslední Knize Zjevení (názvy statě jednotlivých Biblí se liší, Zjevení Janovo, Zjevení, Zjevení sv. Jana, Zjevení sv. Jana Theologa)
  • Samotná kniha Zjevení je plná symbolů, znamení a propletených vět a každá víra, náboženství či jednotlivci mohou mít jiné výklady toho, co se stane či co daná věc znamená
  • Apokalypsa jako slovo pochází z řeckého „Apokalypsis“, což v češtině znamená výmluvné „Zjevení“, ale také „odhalení“ či „odkrytí“
  • Mnozí pod jménem apokalypsa vidí jen konec všeho, ale aby začal nový začátek, musí něco skončit, ne? Nu jen málo z nás se vidí v onom pomyslném ráji, který má poté nastat a všichni se raději dereme sehnat si lopatu, ale tváří v tvář hrůze všichni jakoby magicky odhalujeme své dobroty a ztracenou víru v Boha
  • No představit si můžeme cokoliv od jaderné války až po invazi mimozemšťanů

4 jezdci Apokalypsy:

  • Najít je lze ve Zjevení od 6 kapitoly
  • Nu jsou celkem 4, každý z nich má jinou přidělenou barvu, která jej jednak reprezentuje a jednak i jede na stejně zbarveném koni
  • Každý z nich má svůj atribut, tj. věc, která jej reprezentuje
  • Existuje mnoho spekulací co symbolizují, ale všeobecně zastupují 1 z fází doprovázející právě Apokalypsu a to válka, mor, hlad a smrt

Otevření první pečetě a bílý kůň:

  • Můžete si představit jako srolovaný svitek povytáhlý do „dalekohledu“ se 7 pečeti; postupným lámáním se odhaluje více a více
  • Pod pojmem Beránek si většina vysvětlí Ježíše Krista
  1. Svaté písmo dle Sv. Jehov.: „A viděl jsem, když Beránek otevřel jednu z těch sedmi pečetí, a slyšel jsem jednoho ze čtyř živých tvorů, jak říká jakoby hlasem hromu: „Pojď!“  A viděl jsem, a pohleďme, bílý kůň; a ten, kdo na něm seděl, měl luk; a byla mu dána koruna, a vyjel vítězící a aby dokončil své vítězství.“
  2. Ekumen. Překl.: „Tu jsem viděl, jak Beránek rozlomil první ze sedmi pečetí, a slyšel jsem, jak jedna z těch čtyř bytostí řekla hromovým hlasem: „Pojď!“ A hle, bílý kůň a na ně jezdec s lukem; byl mu dán věnec dobyvatele, aby vyjel a dobýval.“
  3. Bible kralická: „I viděl jsem, když otevřel ten Beránek jednu z těch pečetí, a slyšel jsem jedno ze čtyř zvířat, ano praví, jako hlasem hromovým: Poď, a viz. I pohleděl jsem, a aj, kůň bílý, a ten, kterýž seděl na něm, měl lučiště. A dána jest jemu koruna, i vyjel, přemáhaje, a aby přemáhal.“
  • Onen hlas hromu by měl být hlas cherubína; dle všeho se zjevem lva, což by vysvětlovalo, proč v kralickém překladu je mu udělen titul „zvíře“
  • Všeobecně jede na bílém koni, v rukou má luk a šíp a na hlavě korunu či věnec (vítězný věnec jako koruna); bílá zářící barva koně by mohla označovat neposkvrněnou svatost
  • V Bibli často kůň symbolizoval válčení a tento jako s korunou na hlavě je popisován jako vůdce
  • Jeho role se označuje mnoha slovy - válčení, dobývání, vůdce, chaos, vede lidstvo na scestí
  • Jedna verze pasuje do role vůdce antikrista, ta druhá označuje jako Ježíše Krista, jako spravedlivého soudce

Otevření druhé pečetě a rudý kůň:

  1. Svaté písmo Sv. Jehov.: „A když otevřel druhou pečeť, slyšel jsem druhého živého tvora, jak říká: „Pojď!“ A vyšel jiný, ohnivě zbarvený kůň; a tomu, jenž na něm seděl, bylo dáno, aby odňal ze země mír, takže měli jeden druhého pobíjet; a byl mu dán velký meč.“
  2. Ekumen. Překl.: „Když Beránek rozlomil druhou pečeť, slyšel jsem, jak druhá z těch bytostí řekla: „Pojď!“ A vyjel druhý kůň, ohnivý, a jeho jezdec obdržel moc odejmout zemi mír, aby se všichni navzájem vraždili; byl mu dán veliký meč.“
  3. Bible kralická: „A když otevřel pečeť druhou, slyšel jsem druhé zvíře, řkoucí: Poď, a viz. I vyšel jiný kůň ryzí. A sedícímu na něm dáno jest, aby pokoj vyzdvihl z země, aby se vespolek mordovali; a dán jemu meč veliký.“
  • Příkaz vydává druhý cherubín, který tu má podobu býka; symbolizovaná vlastnost je moc
  • Silný kůň zabarvený do ruda; jezdec s mečem v ruce symbolizuje „válku“
  • Nejde tu ale o spravedlivé válčení pod Božím vedením, ale kruté, lidmi vedené mezinárodní válčení, v němž jde o zbytečné krveprolití
  • A jelikož lidi jsou mistři ve válčení a válčí rádi, je výstižné, že barva války je rudá

Otevření třetí pečetě a černý kůň:

  1. Svaté písmo Sv. Jehov.: „A když otevřel třetí pečeť, slyšel jsem třetího živého tvora, jak říká: „Pojď!“ A viděl jsem, a pohleďme, černý kůň; a ten, kdo na něm seděl, měl v ruce váhy. A slyšel jsem hlas jakoby uprostřed čtyř živých tvorů, jak říká: ´Litr pšenice za denár a tři litry ječmene za denár; a neškoď olivovému oleji a vínu.´“
  2. Ekumen. Překl.: „Když Beránek rozlomil třetí pečeť, slyšel jsem, jak třetí z těch bytostí řekla: „Pojď!“ A hle, kůň černý, a jezdec měl v ruce váhy. A z kruhu těch čtyř bytostí jsem slyšel hlas: ´Za denní mzdu jen mírka pšenice, za denní mzdu tři mírky ječmene. Olej a víno však nech.“
  3. Bible kralická: „A když otevřel pečeť třetí, slyšel jsem třetí zvíře, řkoucí: Poď, a viz. I pohleděl jsem, a aj, kůň vraný, a ten, kterýž na něm seděl, měl váhu v ruce své. I slyšel jsem hlas z prostředku těch čtyř zvířat, an praví: měřice pšenice za peníz, a tři měřice ječmene za peníz, oleji pak a vínu neškoď.“
  • Třetí cherubín má obličej „podobný lidskému“; zobrazuje vlastnost lásky
  • Jezdec symbolizuje „hlad“; někdy se dává dohromady s morem; značí „velký nedostatek potravy“
  • Afrika, někdy označovaný jako „černý kontinent“ a černý kůň značící hlad, docela paradox; Od počátku 20. Stol. Je hlad trvalým problémem lidstva
  • Novodobé válčení za sebou nechává spousty hladových a nejen proto, že jsou lidé povoláni bránit či útočit, kde nemohou nadále živit rodinu, ale i proto, že válčením je spousta zdrojů potravy ničena; peníze jsou směňováni za munici a zbraně
  • Jinak v Janově době se litr pšenice považoval za denní příděl vojáka; 1 denár je tedy celodenní mzda
  • Pšenice jako čistá strava pro jednoho, dva stačí; rodina s více členy si může pořídit za stejnou sumu 3 litry „nečistého“ ječmenu; ječmen se nepovažoval za tak kvalitní jako pšenice
  •  S výroky o vínu a oleji si mnozí mysleli, že sice bude hlad a válka, lidé budou umírat, ale přepychové věci bohatých zůstanou nedotčeny, což není až tak pravda
  • V biblických dobách se chléb, olej a víno považovaly za základní potraviny; voda nebyla vždy dobrá a tak se pilo víno, které se užívalo i k léčení
  • A olej byl všude, to nebudeme rozebírat

Otevření čtvrté pečetě a bledý jezdec:

  1. Svaté písmo Sv. Jehov.: „A když otevřel čtvrtou pečeť, slyšel jsem hlas čtvrtého živého tvora, jak říká: „Pojď!“ A viděl jsem, a pohleďme, bledý kůň; a ten, kdo na něm seděl, měl jméno smrt. A Hádes ho těsně následoval. A byla jim dána autorita nad čtvrtým dílem země, aby zabíjeli dlouhým mečem a nedostatkem potravy a smrtelnou ranou a divokými zemskými zvířaty.“
  2. Ekumen. Překl.: „A když Beránek rozlomil čtvrtou pečeť, slyšel jsem hlas čtvrté bytosti: „Pojď!“ A hle, kůň sinavý, a jméno jeho jezdce Smrt, a svět mrtvých zůstával za ním. Těm jezdcům byla dána moc, aby čtvrtinu země zhubili mečem, hladem, morem a dravými šelmami.“
  3. Kralická Bible: „A když otevřel pečeť čtvrtou, slyšel jsem hlas čtvrtého zvířete,  řkoucí: Poď, a viz. I pohleděl jsem, a aj, kůň plavý, a toho, kterýž seděl na něm, jméno bylo smrt, a peklo šlo za ním. I dána jest jim moc nad čtvrtým dílem země, aby mordovali mečem, a hladem, a morem, a šelmami zemskými.“
  • Hlas cherubína, který se podobá letícímu orlu; naznačuje prozíravou moudrost
  • Bledý kůň, někdy má barvu do zelena; jezdce si tu většinou představujeme jako kostlivce;
  • Jako jediný má plně odhalenou totožnost, má jméno „smrt“ a pokud někdo neví, co má na starosti, je na tom hodně bledě
  • Původní řecké slovo „chloros“ znamená „bledý“ a používal se  v řecké literatuře při popisu obličeje, který je pobledlý nemocí
  • Za smrtí má jen „Hádes“ (stav v hrobě), „svět mrtvých“ či „peklo“; ti přijímají většinu těch, kteří se stávají obětí pustošení, jež působí čtvrtý jezdec; vzkříšení pro ně nastane až „smrt a hádes“ vydají mrtvé, kteří byli v nich“ (Zjevení 20:13)
  • Ona čtvrtina nemusí znamenat čtvrtinu země či obyvatel, ale velkou část země, bez ohledu na to, jak je zalidněná
  • Čtvrtý jezdec také sklízí oběti velkého meče (válka) a oběti hladu a nedostatku potravy; sklízí také vlastní „žeň“ následkem „smrtelné rány“ a též sklízí oběti zemětřesení jež popisuje Lukáš 21:10-11

Čerpáno z vlastních zápisků;  publikace Svědků Jehov. Zjevení, jeho slavné vyvrcholení se přiblížilo; publikace Svědků jehov. Celé písmo je inspirováno Bohem a prospěšné; Kralická Bible rok 1957 (dle starého vydání bible kralické z r. 1613); bible Svědků Jehovových Svaté Písmo, překlad nového světa se studijními poznámkami; Bible ekumenický překlad z r. 1985; starý článek o jezdcích složené a uveřejněné tady před smazáním